SSO

En blogg om Stavanger Symfoniorkesters vei fra Kuppelhallen via Carnegie Hall i New York til Nytt Konserthus i Bjergsted

27.04.2012

KUPPELMINNER


Fra 60-tallet: Et hav av kjøleskap og komfyrer på utstilling, i en enorm sirkelrund sal under en stor kuppel. Det er mitt første minne som guttunge fra den nye Kuppelhallen i Bjergsted.

 Noen få år senere kjøpte jeg min første billett til en konsert i Kuppelhallen. Hundrevis av ungdom på klappstoler på flatt gulv og med den engelske popgruppen The Hollies, (de levde litt i skyggen av The Beatles), på en lav scene i en del av det sirkelformede lokalet. En sterk opplevelse og mitt første møte med fenomenet tinnitus. Som heldigvis forsvant i løpet av natten.

Senere hadde jeg sommerjobb i parkvesenet med base i Kuppelhallen i 1966 og 1967. I kjelleren, mot sjøsiden, var det gressklippere, river og masse annet parkutstyr - samt utdeling av dagens jobber. Det var her jeg fikk et avsagt kosteskaft med spiker i enden for å plukke papir i parken og på lekeplassene i nærheten. På sykkel, med taske på bagasjebrettet til rasket. Kremjobb!

Fra 1988 til 2012 har Kuppelhallen vært et hus for min faste jobb. Riktignok har jeg fra kontoret mitt måttet se kuppelen fra utsiden fordi pulten min alltid har stått i et nabobygg. Men Kuppelhallen ble likevel en del av hverdagen. 

I dag er det slutt. Siste konsert med SSO i Kuppelhallen er i kveld!

Neppe noen tårer, men jeg får med meg minner om massevis av konserter, om flotte møter med publikum og spennende internasjonale artister, om perioder med eksoslukt på slutten av konsertene, om kongebesøk der hele salen reiste seg da vaktmesteren kom inn, om wienervals, tango og salsa i foajeen, om påbygginger i flere omganger bak scenen, om en akustikk som ble forbedret gjennom tiltak i salen, men som likevel ble utilstrekkelig for et orkester som vokste og ble stadig bedre. 

Med store forventninger til det nye konserthuset sier jeg farvel til det som i mange år er blitt kalt Stavanger Konserthus, men som allerede er i ferd med å ta tilbake sitt gamle navn, ”Kuppelhallen”.

Hilsen Erik Landmark
Kuppelhall-veteran

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar