SSO

En blogg om Stavanger Symfoniorkesters vei fra Kuppelhallen via Carnegie Hall i New York til Nytt Konserthus i Bjergsted

19.10.2011

Hilsen fra utplassert skoleelev i SSO-kulissene

Maren Skadsem Eikelmann har vært utplassert hos SSO
Maren Skadsem Eikelmann har vært utplassert hos oss i SSO. Her følger hennes rapport fra arbeidsdagene: 

Hei, jeg heter Maren, og jeg går i tiende klasse på Lundehaugen ungdomskole. I uken før høstferien var jeg på arbeidsuke hos Stavanger Symfoniorkester. Jeg spiller selv trompet og liker dette veldig godt og tenkte at det kunne bli en kjekt å ha arbeidsuke her. Selv om jeg tenkte at dette kunne bli kjekt, var jeg uansett veldig usikker på hvordan denne uken skulle bli og hvordan det egentlig er på jobb i ett symfoniorkester.

Orkestersjef Arve og podie-inspisient Glenn bak scenen
Kanskje det første folk tenker når de hører ordet «symfoniorkester», er sikkert på ett orkester som spiller konsert, men i denne uka har jeg funnet ut at det skjer så mye mer!
Etter å ha hilst på administrasjonen i begynnelsen av første dagen, var jeg i gang med å arbeide. Jeg fikk vær med podieinspisienten Glenn og resten av produksjonsteamet i konserthuset å rigge til på senen før øvelsen til orkesteret. I løpet av uka fant jeg ut at disse menneskene hadde mye mer å gjøre enn det jeg trodde de hadde. Det skal jo noe inn og ut og fra det stedet til det stedet hele tiden!
På tirsdagen fikk jeg fikk være med administrasjonen på møtene deres. Her fant jeg ut at det er faktisk ganske mye som må planlegges og tas hensyn til i bedriften/orkesteret i forhold til økonomi, utstyr til konserter og mye mye mer.

Store deler av uken var jeg i konsertsalen og hørte på orkesteret forberede torsdagens konsert. De som spiller i orkesteret er dyktige musikere så det var utrolig fint og sitte å lytte når de spilte. Jeg var til og med så heldig at under deler av den ene øvelsen fikk jeg sitte på brassrekka i orkesteret. Mange musikere får hørselskader gjennom karrieren sin, på denne øvelsen forstod jeg hvorfor! 
Selv om jeg syntes de spilte utrolig bra gjennom hele uka, forstod jeg med å snakke med noen av musikerne at stykkene de spiller til tider kan være krevende.


Perkusjonist Bastien fra Frankrike
Jeg fikk avsluttet uka med å være med bak senen på den store konserten orkesteret hadde øvd på hele uka jeg var der. Det var veldig gøy å få kunne være med på denne konserten slik at jeg fikk høre resultatet av alt øvingen og kunne gå fornøyd hjem.


Denne uken her hos Stavanger symfoniorkester syntes jeg har vært veldig gøy. Jeg har fått tid til å bli kjent med så mange hyggelige mennesker både i administrasjonen og i orkesteret, blitt kjent med ett nytt miljø, lært nye ting jeg ikke visste og fått vært med på så mye forskjellig. Tusen takk til alle i SSO for en veldig vellykket arbeidsuke! :-)  Vennlig hilsen Maren 

Bassist Bjørn har bilde av seg selv på bilen sin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar