Det å spille i Carnegie Hall er en drøm som de fleste musikere rundt om i verden har.
Den 23. mars i år vil Stavanger Symfoniorkester realisere denne drømmen. Det blir en historisk begivenhet for orkesteret for ikke bare er det første gang vi spiller i Carnegie Hall, men det blir første gang SSO setter sine føtter på amerikansk jord. Dette blir en kunstnerisk utfordring som vi tror vil være med å løfte orkesteret til nye høyder ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. SSO har et langsiktig mål om å bygge opp vårt internasjonale renommé og da synes vi det er på tide at også amerikanerne blir kjent med vårt orkester.
Den 23. mars i år vil Stavanger Symfoniorkester realisere denne drømmen. Det blir en historisk begivenhet for orkesteret for ikke bare er det første gang vi spiller i Carnegie Hall, men det blir første gang SSO setter sine føtter på amerikansk jord. Dette blir en kunstnerisk utfordring som vi tror vil være med å løfte orkesteret til nye høyder ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. SSO har et langsiktig mål om å bygge opp vårt internasjonale renommé og da synes vi det er på tide at også amerikanerne blir kjent med vårt orkester.
Stavanger og Rogaland er kanskje mer enn de aller fleste andre steder i Norge avhengig av å hente inn kompetente personer fra hele verden. Skal vårt lokale næringsliv fortsette å være innovative og skape verdier som vi kan leve av i fremtiden tror jeg vi må sloss hardt for å få de beste hodene til denne regionen. Spørsmålet er om jobbtilbudet i vår region er et sterkt nok motiv til at de aller fremste ressursene rundt om i verden velger Rogaland som sin arbeidsplass. Jeg tror ikke det og det er her kulturen kommer inn. Skal vi evne å få de beste hodene til Rogaland må vi ha noe å tilby utover det som har med jobb å gjøre. Det at Stavanger får et av Europas fremste konserthus og har et symfoniorkester som kan måle seg med de beste i Europa er elementer som jeg tror veier tungt når de aller beste skal velge seg det stedet hvor de vil etablere seg.
Når SSO spiller i New York har vi derfor også som mål å markedsføre Stavanger og Rogaland.
La amerikanerne bli bedre kjent med de fantastiske mulighetene som ligger i denne regionen både jobbmessig, men også som turist.
Kultur og næring hånd i hånd, det er Stavanger og Rogalands varemerke det!
Når SSO spiller i New York har vi derfor også som mål å markedsføre Stavanger og Rogaland.
La amerikanerne bli bedre kjent med de fantastiske mulighetene som ligger i denne regionen både jobbmessig, men også som turist.
Kultur og næring hånd i hånd, det er Stavanger og Rogalands varemerke det!
Jeg har sommerfugler i magen og de vil forbli der frem til vi spiller i Carnegie Hall onsdag 23. mars.
Hilsen Trude Marit
Direktør SSO
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar